Sportnytt

Allt för den idrottintresserade

Träna hemma

Spelar du fotboll för att det är roligt kan det gå lång tid mellan träningstillfällena och matcherna. Om ni har skapat ert eget lag behöver ni arrangera matcherna och träningspassen. Mellan träningarna kan du fortsätta utveckla och utmana din kropp genom att träna hemifrån. 

Nu kan du ta en paus från de klassiska sprinterövningarna och bollkontroller som du får göra på fotbollsträningen och hitta en annan träningsform. Variation ger kroppen den stora utmaningen och håller den på tå, ingen träning blir slentrial eller något som kroppen vänjer sig vid. 

För dem som vill fokusera på balans och kroppskontroll kan yoga vara ett bra alterantiv. Du kan se yogavideos på nätet och utföra direkt i vardagsrummet. Styr du undan soffbordet och får tillräckligt utrymme kan också träna kroppskontroll med dans. Du får med kondition och koordination på köpet. 

Är du mer intresserad av explosivitet kan du testa hopprep och en boxningssäck. Boxning handlar om att attackera snabbt och explosivt snabbt snabba fötter. Hopprep tränar uthålligheten och reaktionsförmågan att hoppa vid rätt tillfälle. 

Sist men inte minst kommer styrketräningen. Du kan köpa ett hemmagym om du har plats. Annars får det duga att använda den egna kroppen. Att lyfta din egen kroppsvikt är fullt tillräcklig träning för att bygga muskler. I det stora hela borde alla klara av att göra åtminstone en armhävning, du ska alltid vara tillräckligt stark för att lyfta dig själv!


Sport när den är som bäst

Nyheter från sportens värld, träning och hälsa eller idrottsevenemang du hittar det mest här hos oss. Har ni synpunkter eller tips, tveka inte att höra av er!

Nyheter